Tuesday, July 2, 2013

Η χρήση τραγουδιών ή επιλεγμένων βίντεο στη διδασκαλία ξένων γλωσσών



Η παραδοσιακή διδασκαλία μίας ξένης γλώσσας συνήθως χωρίζεται σε αυτό που ονομάζουμε grammar, vocabulary, writing, speaking και reading comprehension. Αυτό είναι απαραίτητο αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί (κυρίως στα παιδιά μικρών επιπέδων) ένα πρόβλημα: τα παιδιά δεν αντιλαμβλάνονται πως για την παραγωγή λόγου πρέπει να συνδυάσουν όλα τα παραπάνω (και ειδικά τα grammar, vocabulary και speaking). Έτσι, παρατήρησα πως όταν προκαλούσα ένα μαθητή να γράψει μία πρόταση με μία καινούργια λέξη εκείνος επικεντρωνόταν στη χρήση της λέξης ξεχνώντας, για παράδειγμα, πως η πρότασή του έχει και ρήμα που πρέπει να προσαρμόσει στο σωστό χρόνο. Απομόνωνε δηλαδή το vocabulary και ξεχνούσε όλα τα άλλα. Για το λόγο αυτό προσπάθησα να σχεδιάζω μία άσκηση ή σειρά ασκήσεων που συνεχώς να υπενθυμίζει στο μαθητή πως η παραγωγή λόγου απαιτεί τον ορθό συνδυασμό όλων των παραπάνω συνιστωσών του. Για το λόγο αυτό επιστράτευσα τα τραγούδια ή κάποια μικρά επιλεγμένα βίντεο.

Η άσκηση αυτή (που μου αρέσει πολύ να αποκαλώ "άσκηση πολλαπλών δεξιοτήτων") ξεκινάει με την επιλογή του σωστού τραγουδιού, ενός τραγουδιού που θα προσφέρει τη δυνατότητα ανάλυσης σε επίπεδο λεξικό, γραμματικό, φυσικά θα περιέχει νοήματα προς συζήτηση και θα ταιριάζει στην προσωπικότητα του μαθητή. Πρέπει επίσης να τονισθεί ότι δεν ολοκληρώνεται σε μία μέρα αλλά απαιτεί (κατά προσέγγιση) τέσσερα μαθήματα και διάρκεια, το πολύ, 15 λεπτά. Απ' τη στιγμή που το τραγούδι βρεθεί, η δραστηριότητα αρχίζει και ολοκληρώνεται στα ακόλουθα στάδια (κάθε στάδιο πρέπει να ολοκληρώνεται σε ένα μάθημα):

Στάδιο 1: Την πρώτη μέρα γίνεται η πρώτη ανάγνωση και συζήτηση γύρω από τα νοήματα του τραγουδιού. Ο μαθητής ενθαρρύνεται μέσω ερωτήσεων να περιγράψει τι λέει ή τι νομίζει ότι λέει το τραγούδι (speaking activity). Tαυτόχρονα γίνεται ανάλυση των λέξεων που δε γνωρίζει (vocabulary activity). Μετά το πέρας της πρώτης μέρας, ο μαθητής καλείται να γράψει μία παράγραφο για το νόημα του τραγουδιού (writing activity) sthn οποία θα πρέπει να χρησιμοποιήσει 5 έως 10 από τηις καινούργιες λέξεις.

Στάδιο 2: Τη δεύτερη μέρα της άσκησης ο μαθητής παραδίδει την πρώτη του εργασία αφού περιγράψει ξανά με λίγα λόγια τι πραγματεύεται το τραγούδι ή βίντεο. Στη συνέχεια φτιάχνουμε ένα πλάνο που θα οδηγήσει στην παραγωγή ενός μεγαλύτερου κειμένου (project). To πλάνο πρέπει να στηρίζεται σε συγκεκριμένες φράσεις του τραγουδιού ώστε να δικαιολογούνται τα επιχειρήματα και η οπτική μας. Σε μεγαλύτερα επίπεδα γίνεται και ανάλυση του ύφους ή των συγγραφικών- ποιητικών τεχνασμάτων (stylistic devices). H επόμενη άσκηση είναι μία πρώτη εκδοχή του τελικού κειμένου (τουλάχιστον 4 παράγραφοι).

Στάδιο 3: Την τρίτη μέρα ο μαθητής ξεκινάει με προφορική ανάλυση του τραγουδιού και μετά καλείται να διορθώσει μόνος του τα λάθη του και να παρατηρήσει τι έχει πάει λάθος στις γραμματικές και συντακτικές δομές του. Για το επόμενο στάδιο θα πρέπει να παραδώσει την τελική μορφή του κειμένου του και να παρουσιάσει on camera την ανάλυση του τραγουδιού του, σα να βρίσκεται σε μία τηλεοπτική εκπομπή.

Στάδιο 4: Την τέταρτη μέρα ο μαθητής παραδίδει το τελικό του κείμενο και στη συνέχεια υποδύεται κάποιον ειδικό σε ένα studio που αναλύει το τραγούδι και παραθέτει τους προβληματισμούς του. Ο δάσκαλος μπορεί να παίξει το ρόλο του δημοσιογράφου κάνοντας ερωτήσεις. Στο τέλος το βίντεο παραδίδεται στο μαθητή ο οποίος την επομένη φορά θα πρέπει να το έχει απομαγνητοφωνήσει και να έχει διορθώσει τα λάθη του.

Τα αποτελέσματα αυτής της άσκησης είναι εξαιρετικά. Δίνουν στο μαθητή την αίσθηση πως δημιουργεί (και έτσι είναι) και τον αναγκάζει να επιστρατεύσει όλες του τις γλωσσικές ικανότητες χωρίς να τις απομονώνει ή να τις διαχωρίζει. Επιπλέον τον μετατρέπει (τουλάχιστον δύο φορές) σε διορθωτή του εαυτού του. Μέσω αυτής της δραστηριότητας ο μαθητής εξασκεί: την προφορική ικανότητα, την συγγραφική ικανότητα, το λεξιλόγιο, τη γραμματική και την ικανότητα αυτοδιόρθωσής του. Ένα δείγμα του αποτελέσματος μπορείτε να δείτε στα ακόλουθα links: http://charitosgiannisstudents.blogspot.gr/search?q=Bitros

http://charitosgiannisstudents.blogspot.gr/search?q=Bitrou

Δοκιμάστε το.......

 

 

No comments:

Post a Comment